ویدیو | همای سعادت ایران کشته شد ؟

هما؛ پرنده‌ای که در بین ایرانیان به پیام‌آور سعادت و نیک بختی معروف است، این روز‌ها به واسطه انتشار یک فیلم در فضای مجازی، نامش حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است.
ویدیو | همای سعادت ایران کشته شد ؟
کد خبر : ۵۸۳۹۴

انتشار فیلمی از هما، پرنده نماد سعادت ایرانیان، باعث شده است تا بازار انتشار اخباری بعضا جعلی درباره این پرنده حسابی این روز‌ها داغ شود.


هما؛ پرنده‌ای که در بین ایرانیان به پیام‌آور سعادت و نیک بختی معروف است، این روز‌ها به واسطه انتشار یک فیلم در فضای مجازی، نامش حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است.

فیلمی که چندی پیش از این پرنده منتشر شد، او را در حالیکه مشغول تغذیه در ارتفاعات طالقان بود، نشان می‌داد. اما جالب اینجاست که روز گذشته خبری در خبرگزاری ایلنا، درباره شکار این پرنده توسط شکارچیان با انتشار یک تصویر، به شدت وایرال شد.

 

خبری که البته با واکنش‌هایی هم همراه شد و پایگاه خبری جماران هم با انتشار متنی در کانال تلگرامی خود، تاکید کرد که عکس منتشر شده درباره هما مربوط به دو سال پیش است و در تصویر محیط بانانی حضور دارند که پرنده هما را در زنجان از چنگال شکارچیان نجات دادند. در واقع به نظر می‌رسد که به دلیل وایرال شدن اخبار هما در روز‌های اخیر، اخباری از این دست از فضای مجازی سر در آورده‌اند.

هما، مرغ استخوان خوار یا کرکس ریش دار (Gypaetus barbatus) گونه‌ای پرنده شکاری بزرگ جثه از تیره بازان و راسته بازسانان است که در ایران جنبه افسانه‌ای دارد و حتی در بنا‌های باقی مانده از دوره هخامنشی نیز سر این برنده وجود دارد.

این پرنده در کوه‌های مرتفع آفریقا، جنوب اروپا و آسیا از جمله مناطقی از ایران همچون منطقه حفاظت شده گنو زندگی می‌کند.

هما در تمام طول سال یک جا می‌ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می‌گذارد.

این پرنده مانند دیگر کرکس‌ها عمدتاً لاشه خوار است، اما عمده غذای آن را مغز استخوان تشکیل می‌دهد. هما استخوان‌های بزرگ را از ارتفاع زیاد به روی سنگ‌ها پرتاب می‌کند تا به قطعات کوچک‌تر شکسته شود. گاهی هم از لاک‌پشت‌های کوچک زنده به همین روش تغذیه می‌کند. این پرنده تنها گونه کرکس است که رژیم غذایی آن تقریباً منحصراً (۷۰ تا ۹۰ درصد) استخوان است.

هما را می‌توان در ارتفاعات و مناطق کوهستانی یافت. این جانور در ارتفاعی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا زیست می‌کند و بیشتر اعضای این گونه در ارتفاعی بیش از ۲۰۰۰ متر سکونت می‌کنند.

هما اغلب در مناطق متروک و صخره‌ای یا دره‌های مشرف به مراتع، جایی که چرندگان و شکارگران آن‌ها زیست می‌کنند را کنام خود می‌کند. زیست در چنین مناطقی امکان دسترسی بالقوه این پرنده به اجساد جانوران شکار شده و مردار را فراهم می‌کند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر